Pand Hubertine Stichting

Stichting voor het verstrekken van financiële bijdragen voor geneeskundige hulp, verpleging, medicamenten etc.

Geschiedenis

Op acht september negentienhonderd drieënveertig stond het volgende in de Leeuwarder Courant: "wijlen de heer H. Kraak alhier heeft zijn geheele vernogen vermaakt in een "Hubertine-stichting", waarbij de kerkenraad van de Doopsgezinde Gemeente als bestuur is aangewezen.

Het doel van deze stichting is het verstrekken van financieele bijdragen voor geneeskundige hulp, medicamenten, verpleging enz. Van het zuiver jaarlijksch inkomen moet een vijfde worden afgedragen aan de Doopsgezinde Gemeente ter vrije beschikking."

Hubert Kraak was goudsmid en horlogemaker aan het Naauw. )Op achttien maart negentienhonderd veertien - toen wonende Nauw 174 - trouwde hij met Trijntje (Tine) Steenhuizen. Hij overleed op achttien juni negentienhonderd drieënveertig op de leeftijd van achtenvijftig jaar. Zijn echtgenote was al eerder op achtentwintig juli negentienhonderd tweeënveertig overleden. Het woonadres was toen al Naauw 2.

De naam van de stichting is een samentrekking van de voornamen van de erflater en zijn echtgenote Trijntje (Tine) Steenhuizen.

Het bestuur van de stichting droeg Kraak op aan de kerkenraad der Doopsgezinde Gemeente van Leeuwarden, waar hij zelf gedurende de jaren 1922-1926 en 1929-1937 deel van uitmaakte.

De nalatenschap bleek te bestaan uit het pand Naauw 2, waarin de heer Kraak zijn goud- en zilverwinkel dreef, de winkelinventaris, voorraden en enkele andere goederen. Het bestuur verhuurde het winkelpand, en verkocht (gedeeltelijk pas na de oorlog) de overige bezittingen.

Het aldus verkregen kapitaal (ca. 75.000 gulden) werd belegd.